Deze week naar een groots Victoriaans huis in Zuid-Londen, dat optimaal gebruik heeft gemaakt van de grote kamers en hoge plafonds om echt gedurfd gebruik te maken van kleur. Maar voordat u zich zorgen maakt, dit is niets voor u: de kleurdrenking die in dit pand wordt gebruikt, werkt uitstekend in kleinere kamers met lagere plafonds, dus dit huis, dat op de markt is met Inigo kan nog steeds inspiratie bieden op decoratief niveau, zelfs als het budget fantasie is.
Het is te koop voor £ 2.250.000 en heeft vier slaapkamers en een zelfstandig appartement met één slaapkamer op de benedenverdieping dat weer in het hoofdgebouw kan worden opgenomen. Het ligt aan een lommerrijke weg en heeft parkeergelegenheid op straat en een tuinstudio in de 3 meter lange tuin. Al deze kenmerken, samen met de originele kenmerken, zorgen er nu voor dat Londenaren knikken in vermoeide erkenning van waar de prijs vandaan komt, ook al is deze voor iedereen behalve die ene procent onbetaalbaar.
Maar zoals ik zeg (bijna elke week/als ik me goed herinner) is dit Fantasy Friday en we zijn hier niet voor de financiën, we zijn hier voor de lol. Het gaat om de mogelijkheden van de verbeelding en niet om de praktische aspecten van de hypotheekmakelaar. Dus, wat dat betreft, kom je binnen?
Laat ik eerst zeggen dat dit een prachtige keuken is. En dit is een mooi voorbeeld van hoe je met een likje verf het uiterlijk van een keuken compleet kunt veranderen. De vloer en kasten zijn neutraal, de muren en tegels zijn groen. Dat is een vrij eenvoudige verandering om het uiterlijk van de kamer volledig te veranderen – je zou zelfs de tegels kunnen laten staan als je de muren een complementaire kleur wilt geven – roze bijvoorbeeld – de nieuwe neutrale kleur.
Dus even de keuken opfrissen, ik vraag me af wat de hanglampen boven de tafel zijn. Ze zitten in het midden van het plafond, maar niet in het midden van het raam, zodat ze niet over de tafel hangen, die in het midden van het raam staat. Misschien is de tafel veranderd sinds de lampen zijn geïnstalleerd. Denk daar eens over na voordat je de lampen repareert, want zoiets eenvoudigs als een nieuwe tafel kan alles in de war brengen.
Maar het is een veel voorkomend probleem: plaatst u lampen op één lijn met plafonds, ramen of andere elementen? Dit komt vaak naar voren in verband met schilderijverlichting, of misschien spotverlichting langs de rand van een kamer. Als u een spotlicht tussen twee vensters plaatst, kunt u de positie van het kunstwerk nooit veranderen, omdat het in één lijn moet staan. Beter is het om een vaste lamp boven een raam te plaatsen, want die beweegt niet. En hier had het er misschien goed uitgezien op het plafond om de lichten in het midden te plaatsen, maar het heeft al het andere weggegooid. Dus als vuistregel zou ik zeggen: gebruik vaste architecturale punten als referentie en dan kun je meubels en kunstwerken verplaatsen.
Het is iets soortgelijks in slaapkamers en is voor mij lange tijd een persoonlijk twistpunt geweest. Hier hangt de hanglamp ergens aan het voeteneind van het bed, waar hij weliswaar algemeen licht geeft, maar ook een stukje kale vloerplaat benadrukt. Nu begrijp ik het: plafondlampen kunnen lastig te verplaatsen zijn en er is een elektricien voor nodig, maar als er toch een komt, zijn er opties.
Door de flex te veranderen en te verlengen, kunt u de lamp naar een ander deel van de kamer verplaatsen en aan een haakje ophangen. In dit geval zou je hem naar de hoek bij de deur en het bed kunnen verplaatsen, zodat hij ook dienst kan doen als bedlampje. Of je kunt hem rechtstreeks naar de andere kant verplaatsen en tussen de twee ramen hangen en misschien een kaptafel of poef eronder zetten, zodat hij iets heeft om op te schijnen en een reden van bestaan heeft. Dat zou die muur ook afmaken. Als je het gevoel had dat er geen ruimte was voor een meubelstuk, zou een foto net zo goed werken en minder ruimte in beslag nemen.
Rechts licht homilie voorbij, laten we het over kleur hebben. Zoals ik bovenaan al zei, kleurdrenken – of dezelfde kleur over muren, houtwerk en plafond wikkelen – is enorm effectief en kan dramatisch zijn als je een donkere kleur gebruikt, of rustgevend en rustgevend als je je aan iets lichters houdt.
Als leidraad: als de kamer al klein en donker is of als je hem vooral ‘s avonds gebruikt om te ontspannen en je gezellig en gecoconeerd te voelen, dan werken donkere kleuren uitstekend. Als het een ruimte is waar je overdag wilt zijn, dan kun je het beste een lichtere kleur gebruiken. Sommigen noemen dit niet drenken, omdat ze die term liever gebruiken voor donkere kleuren. Als je op internet surft voor inspiratie, moet je misschien het woord ‘bleek’ aan je zoekopdracht toevoegen.
Beneden is nog een blauwe kamer waar het plafond niet doordrenkt was, maar het zou goed hebben gewerkt als dat wel het geval was, hoewel de reflectie van het kalkachtige blauw op het plafond een soort tonale uitstraling geeft. Je kunt zien dat de haard, kledingkast en planken allemaal in dezelfde kleur zijn geverfd.
Dit heeft tot gevolg dat de kamer rustiger wordt en groter aanvoelt, omdat het oog niet voortdurend van hoek naar hoek schiet. Het kleurendrenken werd vroeger het galerijeffect genoemd (hoewel dit nu eindeloze afbeeldingen op de galerijwand lijkt op te leveren) en dat komt omdat door de achtergrond op deze manier te schilderen je kunst en meubels echt opvallen. Dus of je het nu bekijkt vanuit het perspectief van een kunstverzamelaar of iemand die iets groter wil laten lijken dan het in werkelijkheid is – ook een kunst –, kleurdrenken is jouw oplossing.
Voordat we gaan, een laatste woord over Windows. Als je geen kleurspoeling wilt, en je wilt dit misschien toch niet in elke kamer doen, dan wil je misschien de kleur concentreren op de raamkozijnen.
Daaronder bevindt zich een mooie warme tint terracotta die geweldig is voor een badkamer waar vaak veel glanzend wit is. Het plafond praat met de zwart-witte vloer, dus het is niet nodig om dat oranje te doen, want dat kan enigszins claustrofobisch aanvoelen. Maar het raam valt echt op. Als het bij de muur zou passen, zou het onmiddellijk naar het uitzicht daarachter trekken, terwijl je in het wit onmiddellijk beseft dat er iets tussen jou en het uitzicht staat. In het wit fungeert het raam als een barrière en doorbreekt het de stroom.
Maar dat wil niet zeggen dat je geen andere kleur op je ramen kunt gebruiken, ook al zijn je muren bleek. Andersom – witte/neutrale muren en een gekleurd kader fungeren precies als dat – een kader voor het uitzicht. Zoals je hieronder kunt zien.
En in deze gang dient het schilderen van het hele frame in een donkere kleur om de aandacht naar boven te trekken en je bewust te maken van hoe hoog het plafond is voordat je je blik richt op het groen daarachter. Op deze manier werkt het heel goed, maar minder goed als je een wit raam op een stevige muur laat staan.
Wat dat betreft laat ik jullie dit weekend nadenken over verf en verlichting. De blog neemt volgende week een kleine pauze omdat, sommigen van jullie misschien weten, Sophie en ik een groep van 24 dames meenemen naar Italië – Milaan en Venetië – voor een designreis en ik dan twee dagen in Turijn ben om controleer de voortgang van het huis en bezoek hopelijk een vintage winkel die we hebben ontdekt om wat meubels op te halen om de gaten op te vullen. We zitten nog steeds op de kerstdeadline voordat alles klaar moet zijn en hebben beloofd op 22 december de bouwerslunch te koken. Ze benadrukken dat ze hier naar uitkijken en er klaar voor zullen zijn.
Dus zolang ik er niet ben, ga ik door instagram dus kijk daar voor updates en verhalen.